Dat tijdens de eerste hittegolf van 2026 twee regeringspartijen de schouders ophalen en zeggen dat klimaatbeleid "niet prioritair" is, Theo "Trump doet slim an politiek" Francken uitkomt met de hittegolfversie van qu'ils mangent du brioche, en premier De Wevers medeleven met de natie neerkomt op "trek uw plan", is uiteraard om ziedend van te worden, maar zijn we echt verrast? Destijds deed Vlaanderen, met dezelfde bus politici aan het hoofd, ook absoluut niets aan de torenhoge energiefacturen. Ik zou zelfs zeggen dat rechts, met de N-VA op kop, precies spreekt en handelt volgens zijn geloofsovertuigingen. En ze gaan echt niet luisteren naar gedegen argumenten, want dan zouden ze hun hele vekeerde Weltanschauung moeten herzien.
Nee, de volgende stap, nu almaar duidelijker is dat er geen technofix komt voor het klimaatprobleem, zal "het is toch te laat nu" zijn, muren optrekken, de meubelen van de rijksten redden en de rest aan zijn lot overlaten. Klinkt dat te pessimistisch? Laten we nog eens spreken over 15 jaar.
Zelfs als rechts van de macht wordt verdreven in Vlaanderen, wat op zich al onwaarschijnlijk lijkt aangezien de gevestigde Vlaamse media weigeren om ten gronde kritisch te zijn voor de N-VA terwijl elk beleidsvoorstel van links onder de microscoop wordt gelegd, zijn we er nog lang niet. Vooruit, Groen en de PVDA-PTB horen de klok maar lijken niet te weten waar de klepel hangt. Ironisch genoeg zijn klimaatontkenners altijd veel beter geweest in correct inschatten dat een gedegen klimaatbeleid per definitie het einde zou betekenen van het kapitalisme zoals we dat nu kennen, en een halt zou toeroepen aan de immorele rijkdom van een piepkleine elite die almaar machtiger en rijker wordt. Ontharding, lage-emessiezones, elektrisch rijden en zonnepanelen op daken zijn allemaal goed en wel, maar het is een beetje als je tuinhuis verdedigen tegen een uitslaande brand terwijl enkele meters verderop het hele huis tot op de grond staat af te branden.
Mensen die al jaren aan de alarmbel trekken, van wetenschappers tot schoolkinderen en van activisten tot zelfs bezorgde grootouders, die worden al even lang weggezet als paniekzaaiers, naïeve fantasten of zelfs gevaarlijke vandalen. Tegelijk wordt het onverdedigbare verdedigd onder het mom van "realisme". Het gaat niet eens over de economie, of jobs, want de economische schade die veroorzaakt wordt door de verhitting van de wereld is al jaren groter dan de kosten (eigenlijk: investeringen) om er iets tegen te doen. Het is puur en simpel een combinatie van halsstarrig de kop in het zand steken en de obscene hebzucht te beschermen van de hoogste sociale klassen.
En we kunnen wel kritiek leveren op de te makke berichtgeving in de media - bijvoorbeeld, artikels over hittegolven waar steeds foto's bij staan van mensen aan het strand of vrolijk spelende kinderen in fonteinen - we mogen tegelijk ook niet vergeten dat die onverschillige politici van ons een mandaat hebben gekregen. De Wever en co zijn geen junta die met een staatsgreep aan de macht gekomen is. Hun antiklimaatbeleid, waar ook coalitiepartner CD&V resoluut achter staat, is geen verrassende stiletto die ze plots vanonder hun toga tevoorschijn hebben getoverd, maar was een deel van hun partijprogramma dat iedereen kon zien. Klassieke wijsheid zegt dat je kiezers nooit met de vinger mag wijzen, maar ik ben geen verkiesbaar politicus en heb geen publiek ambt, dus ga kak fretten. De meeste mensen zijn niet zo dom dat ze niet weten waarvoor (of waartegen) ze stemmen.
Nochtans ben ik geen doemdenker, want doemdenken betekent een (grimmige) vorm van acceptatie dat er geen alternatief is, of dat het alternatief buiten ons bereik ligt. Maar ik vraag me wel af wat er nog voor nodig is dat er een sterke politieke beweging opstaat die de betovering definitief breekt én erin slaagt aansluiting te vinden bij de meerderheid van Vlamingen die niet in een riante, gekoelde villa woont, met privéjets op Deurne vliegt en bezadigd zit te knikken bij de volgende opvoering van de zoveelste intellectuele charlatan die neerbuigend de realiteit van erg veel mensen ontkent. Wat ik wel weet is dat hoe langer het duurt, hoe lelijker de backlash zal zijn. En zullen we dan verrast zijn?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten